mentale gezondheid routine

Mijn routine voor een goede mentale gezondheid!

We weten allemaal dat stress niet goed is voor ons lichaam. Het gehalte cortisol (het stresshormoon) dat soms tóch je lichaam binnenkruipt zorgt voor een onrustig gevoel. Met hartkloppingen, slaaptekort, gewichtstoename en zelfs diabetes als gevolg. En dat precies gebeurde mij ook. Ik had last van een algehele misère. Er was altijd wel iets wat pijn deed in mijn lichaam en bij het opzoeken op Google van de symptomen, kwam er (natuurlijk) altijd wat ernstigs uit. Op een nacht was ik zo beroerd dat er uiteindelijk een dokter bij mij thuis kwam. Het dieptepunt was voor mij echt bereikt. Dit kan toch niet gebeuren op mijn 32e?! Ik wist dat ik deze ellendige sleur moest doorbreken en begon te luisteren naar inspirerende zelfhulpboeken via Storytel. Alles wat bij mij paste, pikte ik eruit. En zo creëerde ik langzaamaan mijn routine voor een goede mentale gezondheid!

Vroeg opstaan, moet dat nou?!

Mijn wekker gaat, zoals elke dag, om half 7. Ook in het weekend. Ook al heb ik geen afspraken of is het geen werkdag. Ik maak mijn bed op en en drink een groot glas water en maal dan wat koffiebonen voor mijn dagelijkse bakkie. Hij smaakt lekkerder nu ik geen haast heb! Terwijl de koffie aan het brewen is ruim ik het één en ander op in huis. Even de wasmachine aan of de afwas van gisteravond…Dan doe ik wat fijns voor mijzelf. Mijn favoriete vlogger TimTracker kijken op Youtube, een boek lezen of luisteren of een blog schrijven. Een héle vroege wandeling zit er af en toe ook in. Dan zorg ik ervoor dat ik tegen de zonsopgang ergens de mooie natuur instap. Ik kan het je van harte aanraden! Hier lees je meer over een vroege ochtendwandeling.

Vroeg opstaan

Dan ga ik even naar buiten! Even een frisse neus halen, genieten van de zon en de vogeltjes terwijl half Nederland zich stressend klaarmaakt voor de dag. De ene keer een fikse wandeling, de andere keer een ommetje van 20 minuten. Als ik maar naar buiten ben geweest! Vaak is dit hét moment van de dag dat ik werk aan mezelf door het luisteren van een boek. Al lopend kan ik veel beter nadenken en plannen bedenken om mijzelf een beetje op te lappen. Vaak krijg ik heel veel inspiratie van het wandelingetje en spring ik thuis gelijk achter de laptop om wat dingen uit te schrijven.

Intermittent fasting…?

Je hebt het goed gelezen dat ik inderdaad nog niet gegeten heb, en dat doe ik ook bewust. De maaltijd van de avond ervoor geeft me genoeg energie om een flink eind te wandelen zonder dat ik omval. En aangezien ik graag nog wat kilo’s kwijt wil, is dit een hele goede manier om wat vet te verbranden. Mijn lichaam heeft op dat moment namelijk geen eten te verbranden, dus begint hij te snoepen van mijn buikvet. Win-win! Overigens heb ik deze theorie niet zelf bedacht, maar geleerd van Voeding Leeft. Bij deze stichting volgde ik een traject om alles te leren over mijn lichaam en het omkeren van diabetes type 2.

En hoe doe je dat met werk?

Deze specifieke routine klinkt misschien als een heftige verandering in je dagelijkse leven. Zeker als je elke dag weer om 9 uur op je werk aanwezig moet zijn. Zet dan je wekker eens een uurtje eerder, zodat je die tijd helemaal voor jezelf hebt. Je begint je dag zo veel lekkerder! Geloof mij. Maak je een wandeling voordat je je werkdag begint dan zul je helemaal fris aan de slag kunnen. Zo kun je bijvoorbeeld een wandelroute vinden vlakbij jouw werk, zodat je daarna gelijk door kunt. Zo ga ik graag wandelen bij het Kraanven, een terrein wat ooit van de Efteling was maar teruggeven is aan Natuurmonumenten. Het gevoel dat ik al behoorlijk wat gedaan heb voordat ik ga werken geeft me het gevoel dat ik leef en iets nuttigs doe. Bovendien pak ik steeds vaker de fiets, zeker nadat ik een Gazelle e-bike heb gekocht. Ik fiets er drie kwartier op naar mijn werk, en ik vind het héérlijk. ’s Morgens word ik zo helemaal wakker en op de terugweg ploppen er telkens nieuwe ideeën voor blogs in mijn hoofd. Ik geef de natuur de schuld, want ik bof dan ook wel met die mooie route langs water en bossen. (Al kies ik daar ook voor, want de kortste route gaat door allerlei dorpen… niks aan)

Voorheen zette ik mijn wekker elke dag een uur vóórdat ik moest vertrekken naar het werk, zodat de ochtend gelijk als gestrest begint. Gauw eruit om te douchen, te ontbijten, make-up… koffie… je kent het vast wel. Dit was één van de slechtste dingen die ik mezelf aandeed.

Ontspanning, zónder tv!

Ik dacht altijd dat lekker tv kijken ontspanning was, dus dat deed ik dan ook veelvuldig. Zeker na een dag werken was dat een favoriet, even lekker bankhangen. Inmiddels heb ik geleerd dat juist dat helemaal níét ontspannend is. Je laat al dat geluid op je afvliegen, en hebt geen tijd om je dag te verwerken omdat er dan juist nóg meer info over je heen komt. Fout, dus. En natuurlijk kijk ik nog steeds tv, voornamelijk YouTube, maar vind ik nu mijn ontspanning door wat te lezen of lekker op mijn knutsel zolder aan de slag te gaan. Ik nestel mezelf ook steeds vaker in mijn heerlijke Strandmom Ikea feautuil voor het raam, waarbij ik nogal vaak de grap maak dat er nog geraniums missen. Maar eerlijk gezegd vind ik het heerlijk om even niets te doen en voor me uit te staren.

Last but not least; NEE

Voorheen was ik diegene met FOMO, Fear of missing out. De angst om dingen te missen. Ik vond het veel te leuk om overal bij te zijn, want bij zijn is meemaken. Het kon maar niet op. Na het werk borrelen, dagjes weg, uit eten, na mijn dienst blijven hangen in de kantine, etc, etc. Ik wilde veel te veel. En dat werd me uiteindelijk natuurlijk te veel, maar toen was het al te laat. Steeds vaker betrap ik mezelf erop dat ik nee zeg tegen iets. Ik maak een goede afweging of het mij op dat moment zal helpen of niet. Vooral het luisteren naar mijzelf gaat me beter af. Hoe voel ik me eigenlijk? Ben ik moe? Of kan ik nog wel even door? Heb ik behoefte aan rust of zin in wat gezelligs? Door die afweging telkens te maken, maak ik het voor mezelf zoveel beter. Tijd om eens nee te zeggen, dus. Het zal niet makkelijk zijn, maar al doende leert men.

Lees ook; Hoe vroeg opstaan mijn leven positief veranderde!

%d bloggers liken dit: