Mentaal voorbereiden op je reis

Mentaal voorbereiden op je reis; 5 tips!

Er is niets leukers dan bedenken wat je allemaal gaat doen op reis. Vaak duik ik in de krochten van Pinterest om opzoek te gaan naar toffe plekjes en de beste local restaurants. De voorpret is dus goed aanwezig, ook al is de trip pas over een paar maanden. Zodra het dan dichterbij begint te komen voel ik altijd weer een beetje spanning in me opkomen. Vooral hele overdreven angsten zijn vaak van de partij. Ik weet vaak zeker dat we gaan neerstorten met het vliegtuig, bijvoorbeeld. Grote onzin natuurlijk… door een goede mentale voorbereiding ga je gerust op reis!

1. Genoeg rust van te voren

Een week voor vertrek is het slim om wat rust voor jezelf in te plannen. Deze week even geen gekke uitjes, want je zult al je energie toch het liefst besteden op je mooie reisbestemming. Eet gezond (daar krijg je namelijk energie van!) en drink veel water. Dat klinkt misschien een beetje stom, maar geloof mij… dat helpt écht.

2. Inlezen over je bestemming

En daarmee bedoel ik niet waar nu dat leuke koffietentje zit, nee. Het kan helpen om bijvoorbeeld de kaart van de stad waar je naartoe gaat eens te inspecteren. Ik vind dit zelf heel prettig, omdat ik dan een beetje weet waar we zitten en welke richting we ongeveer op moeten. Zo voelt het iets minder onbekend. Gelukkig staat YouTube ook vol met toffe vlogs over allerlei bestemmingen.

3. Lijstjes

Ik ben altijd bang dat ik iets vergeet mee te nemen, of nog erger: dat ik het vliegtuig mis omdat ik de verkeerde datum in mijn agenda heb staan. Mijn beste vriend voor dat probleem is: lijstjes! Dan wel digitaal of op papier. Je tandpasta vergeten mee te nemen is natuurlijk geen ramp, want dat is overal wel te verkrijgen. Toch geeft het mij rust om alles wat ik meeneem even te noteren zodat ik het niet vergeten. Zo heb ik een lijst voor het inpakken van mijn koffer. En ééntje voor wat ik nog moet kopen. En weer één lijst met wat ik nog moet doen. Oh… ook maak ik een lijst in mijn telefoon met leuke adressen en belangrijke weetjes voor onderweg.

4. Maak afspraken met je reisgezelschap

Het klinkt misschien een beetje cru, maar het kan nooit kwaad om even samen te gaan zitten om elkaar verwachtingen uit te spreken. Of vooral, waar je allebei behoefte aan hebt. Ik ben hier zelf nog wel eens mee in de fout gegaan, waardoor ik na een week helemaal gesloopt was. Af en toe heb ik gewoon behoefte aan wat rust. Effe uitslapen, of een middagje chillen en ’s avonds een keer vroeg naar bed. Weet je dit soort dingen van elkaar, dan geeft dat veel rust en krijg je geen spanningen ter plaatse.

5. Verwacht er niet te veel van

Dat klinkt heel negatief, ik weet het. Maar het is wel het beste om niet te denken aan dat perfecte plaatje wat je bij al die influencers op Instagram ziet. Het is nóóit zo perfect als jij denkt. En het is erg vervelend als je een droombeeld heb van de plek waar je naartoe gaat, terwijl dat ter plekke dan toch tegenvalt. Je zult zien, wanneer je je verwachtingen bijschaaft, dat de druk op dat je alles wilt zien en doen veel minder hoog is. Aldus: per direct rust in je hoofd.

Die harde leerschool heb ik meerdere malen zelf meegemaakt. Met het perfecte plaatje in mijn hoofd kwam ik aan bij kasteel Neuschwanstein in Duitsland. Oké, het was een geweldig plaatje. Maar achter die foto werd je plat gelopen door de Chinezen, was het er enorm druk en was de bezichtiging in het kasteel weinig spectaculair.

Lees ook; op reis met je angsten: zó kun jij dat!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: